گزارش «فرهیختگان» از فعالیت‌های موسسه «عاشورا»

نخبه دانشگاه آزاد به نبرد Google می‌رود

۱۶ آبان ۱۳۹۶ | ۰۸:۲۶ کد خبر : ۴۰۶۵ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۷۷
 

سرمایه‌داران غربی با ترویج باورهای نادرست در میان مردم تلاش می‌کنند آموزه‌های عمیق اسلامی به گوش مردم این کشورها نرسد یا به صورت دستکاری‌شده و مخدوش معرفی شود. دولتمداران غربی درخصوص موضوعاتی مثل واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) نیز تلاشی معنادار و مخفیانه‌ را انجام داده‌اند تا در جست‌وجوی اینترنتی کلمات و عبارات مرتبط با آن مخاطب غربی تصویری خشن مشاهده کند. همین موضوع هم سبب شده است که جمعی از جوانان مومن و انقلابی ایران درصدد بر آیند تا برای اسلام‌هراسی شکل گرفته برای مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی چاره‌جویی کنند. محسن باقری، از اعضای موسسه «عاشورا» و دانشجوی دانشگاه آزاد، یکی از جوانانی است که با بهره‌گیری از دانش روز توانسته دو اقدام عملی پیرامون معرفی امام حسین(ع) و واقعه عاشورا انجام دهد که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

  درخصوص اقدام‌هایی که درباره معرفی شخصیت امام حسین(ع) و قیام عاشورا انجام داده‌اید و تاسیس موسسه «عاشورا» توضیح دهید؟

ایده راه‌اندازی موسسه عاشورا از آنجا شروع شده که یک‌بار به‌وسیله سایت گوگل کلمات مرتبط با عاشورا و امام حسین(ع) را جست‌وجو می‌کردم. متوجه شدم تصاویری که این موتور جست‌وجوی اینترنتی نمایش می‌دهد همه تصاویری خشن است که هیچ ربطی به اسلام واقعی ندارد. حتی مقالاتی که در نتایج این سایت به دست می‌آمد با واقعه عاشورا سنخیتی نداشت. با مشاهده این وضعیت بررسی‌ای انجام دادم که متوجه شدم این موضوع توسط برخی گروه‌های مذهبی و چند رسانه داخلی نیز مورد توجه قرار گرفته است. اما آنها نیز درخصوص مقابله با این وضعیت به راه‌حل عملی دست پیدا نکرده بودند، حتی برخی از آنها معتقد بودند که امکان ندارد بتوان در نتایج جست‌وجو در سایت گوگل تغییری ایجاد کرد. اما با یک بررسی فنی متوجه شدم که این امکان هست، چراکه سایت‌ها اگر دستورالعمل کلیدواژه‌ای گوگل را رعایت کنند، در نتیجه مورد نمایش این سایت قرار خواهند گرفت. بنابراین تصمیم گرفتم در کنار یک تیم از جوانان مومن و آشنا به تکنولوژی موسسه‌ای را تاسیس کنیم با نام عاشورا تا در آن معرفی درست قیام عاشورا انجام شود و با رعایت کلیدواژه‌های منطبق با دستورالعمل سایت گوگل آموزه‌های درست اسلامی را منتقل کنیم.

  چه دلایلی وجود دارد که سایت گوگل به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی جهان در مورد عاشورا نتایج غیرواقعی نشان می‌دهد، آیا این موضوع مغرضانه است؟

بخشی از این موضوع مغرضانه است، سایتی مانند گوگل قابلیت هدایت دارد و افرادی می‌توانند در کشورهای غربی به صورت هدفمند در نتایج آن دست ببرند. اما بخشی از آن به دلیل این است که در داخل ایران خبرگزاری‌ها در انعکاس اخبار خود کلیدواژه‌های منطبق با دستورالعمل گوگل را رعایت نمی‌کنند. درخصوص مساله «سئو» نیز سایت‌های داخلی ضعیف هستند. در حالی که رعایت الگوهای سئو در بهتر دیده شدن یک سایت در موتورهای جست‌وجوی اینترنتی تاثیر مستقیم دارد؛ اما در موسسه عاشورا تلاش کردیم این الگوها را رعایت کنیم. در حال حاضر هم با کلیدواژه «گالری عاشورا»، توانسته‌ایم نتایج منطبق با آموزه‌های اسلامی را در اینترنت به نمایش بگذاریم. البته درخصوص کلیدواژه‌های پرکاربرد دیگر هم در تلاش هستیم. موضوع حائز اهمیت این است که سایت‌های خارجی و خبرگزاری‌های آنها که در انعکاس وارونه حقیقت عاشورا تلاش می‌کنند، مسائل فنی مرتبط با نمایش بهتر در جست‌وجوهای اینترنتی را رعایت می‌کنند.

  از مراحل ابتدایی کار خود بگویید.

در ایام محرم دو سال گذشته کار را با فاز تحقیقاتی آغاز کردیم. در تحقیق اولیه یک تیم فنی بررسی را درخصوص کلیدواژهای مرتبط با عاشورا در سایت گوگل انجام دادند. هدف نهایی از این تحقیق این بود که مشخص شود واژه عاشورا چندین بار توسط کاربران این سایت مورد جست‌وجو قرار گرفته و در کدام قاره بیشترین جست‌وجو صورت گرفته است. با مشخص شدن نتایج متوجه شدیم که قاره آمریکا در رتبه اول قرار دارد که این موضوع برای ما خیلی جالب توجه بود. در مرحله بعد، وارد فاز میدانی تحقیق شدیم و توسط گروه‌هایی از مسلمانان و افراد مقیم در آمریکا بررسی را انجام دادیم تا مشخص شود شهروندان این کشور چه نظری درباره اسلام دارند. در این مرحله هم می‌خواستیم مخاطب‌شناسی انجام دهیم که در این بخش متوجه شدیم مردم آنجا تا حدی مسلمانان را مردمی وحشی می‌دانند. برای همین هم با دیدن نتایج گوگل درباره عاشورا احساس تنفر در آنها شدت پیدا کرده بود. با دیدن این وضعیت تیم مدیریتی موسسه عاشورا تصمیم گرفت که تلاش کند تصویر ذهنی مخاطب غربی را تغییر دهد، اما این کار را به هدف تغییر دادن دین افراد انجام ندهد. فقط تلاش کردیم که افراد با هر دین و مسلکی امام‌حسین(ع) را بشناسند، چراکه پیروی از این امام بزرگوار یعنی معرفی اسلام و شیعه راستین؛ یکی از تلاش‌هایی که انجام دادیم درباره عوض کردن تصویر ذهنی مخاطبان غربی درباره تصاویر خشن مرتبط با کودکانی بود که در عزاداری‌های عاشورایی کشورهای مختلف با قمه زخمی می‌شوند. در این خصوص محتواهای مناسب با کلیدواژه‌هایی را که دربرگیرنده اسم «کودک» و «عاشورا» باشد به زبان انگلیسی طراحی کردیم.

  چقدر در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنید؟

فعالیت موسسه عاشورا در بعد فضای مجازی و اینترنت هم‌اکنون بر نمایش محتوای مرتبط با آموزه‌های حقیقی اسلام، قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا برای مخاطب اروپایی و آمریکایی است. تمرکز زیادی برای تولید محتوا نداریم ‌که این موضوع هم دلایل متعددی دارد، که اصلی‌ترین آن منطبق نبودن زمینه‌های فرهنگی شهروندان کشورهای غربی با اندیشه‌های تولید‌کنندگان محتوای ایرانی است. اگر در تولید محتوا زمینه‌های فکری مخاطب را در نظر نگیریم ممکن است باعث دلزدگی مخاطب شود. برای همین تلاش کردیم در این زمینه محتاط‌تر عمل کنیم.

  فعالیت موسسه عاشورا در زمینه معرفی قیام امام حسین(ع) فقط به کارهای فنی و اینترنت محدود نمی‌شود، لطفا درباره کارهای دیگر خود بگویید؟

موسسه عاشورا تلاش کرده در شبکه‌های اجتماعی هم حضور پررنگی داشته باشد تا مخاطب‌مان در کشورهای غربی بهتر با فعالیت این موسسه آشنا شود. در این خصوص راه‌اندازی کمپین‌هایی با هشتگ انگلیسی «بگو یا حسین»، ‌(sayyahussain#) نمونه‌ای از آنهاست. این کمپین که در چند کشور چون آلمان، انگلیس و هند مخاطبانی پیدا کرده توانسته است وجهه خوبی در ابعاد بین‌المللی پیدا کند. افراد عضو این کمپین با کاغذهایی که حاوی هشتگ این کمپین بود و در صفحه مربوطه جملاتی از ظلم‌ستیزی امام حسین(ع) و اهداف ایشان نوشته شده بود توانست برای شهروندان این کشورها و در فضای مجازی کنجکاوی‌های زیادی را از افراد برانگیزد و بازخوردهای خوبی برای آن دریافت کردیم. تقریبا تمام اعضای این کمپین خاطراتی از لحظه حضورشان با کاغذ این کمپین در خیابان‌ها با هدف عکس گرفتن، برایمان تعریف کردند. در بعد دیگر هم موسسه عاشورا موفق شد در ایام محرم در چندین دانشگاه چون دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه برکلی، بطری‌های آبی را توزیع کند که برچسب کمپین (sayyahussain#) داشتند.

در بخش دیگر این برچسب هم شعری به زبان انگلیسی نوشته شده بود که لحظه شهادت حضرت علی‌اصغر را وصف می‌کرد. در این بخش هم دستاوردهای خوبی به دست آوردیم. چراکه افرادی که هیچ شناختی از اسلام نداشتند با این بطری‌ها کنجکاو می‌شدند و از توزیع‌کنندگان سوال می‌کردند و دست‌اندرکاران این فعالیت به آنها توضیح می‌دادند که امام حسین(ع) چه شخصی هستند. موسسه عاشورا برای اقدام خود پیرامون توزیع بطری‌های آب، کشور آمریکا را انتخاب کرد، با وجودی که می‌دانستیم این کار سختی‌های خودش را دارد. مردم آنجا تحت تاثیر آموزه‌های اسلام هراسی قرار دارند و بعد از سرکار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور شرایط برای مسلمانان سخت‌تر و مسجدهای آن هم به دلیل سیاست‌های سختگیرانه خلوت شده است. با این حال فعالیت در ایام ماه محرم کمک کرد شهروندان مسیحی و مسلمان‌های سنی با امام حسین(ع) آشنا شوند. برخی افراد حتی بعد از یک تا چند روز به دست‌اندرکاران غرفه‌های توزیع بطری آب مراجعه و تلاش می‌کردند به شناخت کاملی از امام حسین برسند.  

  چرا برای فعالیت خودتان کشورهای غربی را انتخاب کردید، در حالی که در داخل ایران هم می‌شود برای معرفی امام حسین(ع) کار کرد؟

ضرورت فعالیت برای امام حسین(ع) در همه جای دنیا وجود دارد، در داخل ایران هم مردم وقتی متوجه می‌شوند که در سایتی مثل گوگل معرفی درستی صورت نگرفته است، متاثر می‌شوند. با این حال ما هدف‌گذاری را به دلیل خلأهای بین‌المللی بر کشورهای غربی گذاشتیم.

 

۱ رای

نظر شما :