دانستنی ها

فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی:
برای اشتغال، به ثروت نهفته در اینترنت پی ‌بردم
 
«اینکه کارآفرین باشید یا در جست‌وجوی کار باشید به روحیه و شخصیت روانی ما بستگی دارد. به یاد می‌آورم زمانی که در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شدم، هیچ‌گاه به هیچ سازمان یا ارگانی برای مشغول به کار شدن مراجعه نکردم و خیلی زود به ثروت نهفته در اینترنت پی بردم و مطمئن بودم می‌توانم در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشم.» اینها صحبت‌های محمد‌جواد اصفهانی، دانشجوی دکتری مهندسی صنایع است. وی دارای بیش از 15 مقاله با نمایه‌های معتبر  ISI، SCOPUS، ISC  و علمی- پژوهشی وزارت علوم بوده و ثبت بیش از پنج اختراع در اداره ثبت اختراعات کشور را در کارنامه خود دارد. اخذ تاییدیه علمی از سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران، کسب مدال نقره در سومین المپیاد بین‌المللی ابداعات و اختراعات مشهد، ثبت یک مورد پتنت بین‌المللی در اداره ثبت اختراعات آمریکا و اخذ گرنت از USPATENT  آمریکا و مورد حمایت معاونت علمی نهاد ریاست‌جمهوری، چاپ سه کتاب در زمینه کارآفرینی و بهره‌وری، انجام موفقیت‌آمیز دو طرح عملیاتی در سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش و فعالیت به‌عنوان مشاور در انجام پروژه‌های تحقیقاتی، انجام موفقیت‌آمیز یک طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی، مشاوره در زمینه کسب‌وکار‌های آنلاین و دیجیتال مارکتینگ بخشی از فعالیت علمی این نخبه دانشگاه آزاد اسلامی طی سال‌های گذشته بوده است.

زمینه فعالیتی شما چیست؟ درخصوص فعالیت‌های کاری‌تان توضیح دهید.
 

فعالیت بنده در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسب‌وکار آنلاین است. در این راستا با توجه به زمینه علمی و تحصیلی‌ام تلاش می‌کنم از تحصیلات و بازوی علمی جهت توسعه کسب‌وکار آنلاین به‌خصوص در زمینه‌های علمی و آموزشی استفاده کنم تا بتوانم با سرعت بیشتری نسبت به رقبا به ارائه خدمات بپردازم. طی سال‌های اخیر تجربه‌های موفقی در زمینه آموزش آنلاین در داخل و خارج از کشور داشته‌ایم. اعتقاد دارم اینترنت دنیای ثروت است و با تکیه بر دانش روز و توان متخصصان داخلی می‌توان قدم‌های مثبت و موفقیت‌آمیز‌ بسیاری در آینده برداشت. من رویای ارائه خدمات آنلاین به تمام جامعه علمی در سراسر دنیا از طریق متخصصان داخلی را دارم. معتقدم در دهه اخیر و با توجه به رشد چشمگیر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ایران و وجود نیرو‌های متخصص، مستعد و توانمند فرصت خوبی برای ایجاد مراکز دانش‌بنیان با بدنه کاملا علمی برای توسعه و صادرات خدمات علمی به تمام دنیا فراهم شود. همان‌طور که سال‌ها پیش متخصصان هندی با بهره‌گیری از این فرصت و نیروی مستعد خود توانستند بیش از 50 درصد خدمات علمی- پژوهشی را به دنیا ارائه ‌دهند. ما هم‌ می‌توانیم در آینده نزدیک قدم‌های مثبت خوبی در این زمینه برداریم.

وضعیت کار برای کسانی که در رشته صنایع تحصیل کرده‌اند را چگونه ارزیابی‌ می‌کنید؟

به نظرم یکی از جذاب‌ترین رشته‌های تحصیلی رشته صنایع است. در این میان کمتر می‌توان فارغ‌التحصیل صنایع با آی‌کی‌یو‌ی پایین پیدا کرد. غالبا بچه‌های صنایع از هوش بالایی برخوردار‌ند و پست‌های کلیدی صنعتی و مدیریتی کشور در دستان متخصصان صنایع کشور است. شاید رشته مهندسی صنایع جزء معدود رشته‌های تحصیلی باشد که متخصصان آن را می‌توانید در همه عرصه‌ها مشاهده کنید. این اصلا موضوع عجیبی نیست. در مجموع به نظرم آمار بیکاران رشته صنایع به مراتب پایین‌تر از سایر رشته‌های تحصیلی است و قطعا فارغ‌التحصیلان صنایع راهی برای کسب درآمد و ایجاد کار پیدا خواهند کرد.

فارغ‌التحصیلان رشته صنایع چگونه می‌توانند کارآفرین باشند؟

قطعا فارغ‌التحصیلان صنایع با دید خوب مهندسی و تجاری‌ای که دارند از شانس بیشتری نسبت به سایر رشته‌های تحصیلی برای کارآفرین بودن برخوردار هستند. باید گفت گاهی کارآفرین شدن نیاز به تلنگری دارد. قطعا در زندگی همه ما فرصت‌های زیادی برای موفقیت پیش آمده که به سادگی از کنارشان گذشته‌ایم یا نگاه کسب‌وکاری به آنها نداشته‌ایم. همین فرصت‌های ساده که نگاه ما نگاه درآمدی یا کسب‌وکاری به آنها نیست شاید بهترین مسیر برای کارآفرینی باشند. قطعا نقاط کور ساده بهترین مسیر برای موفقیت است. شاید مرور اتفاقات گذشته کمی بیشتر ما را در فکر فرو ببرد. وقتی اتفاقات خیلی ساده را بررسی می‌کنیم خیلی جذاب هستند. اگر آن اتفاقات ساده در همان نگاه اول جذاب به نظر می‌آمدند قطعا شانسی برای موفقیت نداشتید. موفقیت زمانی اتفاق می‌افتد که از هر فرصتی که از دید همگان جذابیت ندارد، استفاده کنید تا از یک بازار به مراتب با ترافیک کمتر، حداکثر استفاده را ببرید. در کل فارغ‌التحصیلان صنایع به نظرم با توجه به اینکه گذری به همه رشته‌های مهندسی دارند دید به مراتب بهتری نسبت به کسب‌وکار و کارآفرینی دارند و می‌توانند موفق‌تر باشند.
 
در حال حاضر بازار فعالیت‌های کارآفرینی را برای ورود جوانان علاقه‌مند چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم بازار کسب‌وکار آنلاین یکی از جذاب‌ترین بازارها به‌ویژه برای جوانان است؛ چراکه با هزینه به مرتب پایین گاهی می‌شود با یک ایده صحیح، کسب‌وکاری را شروع کرد و پس از شکل و شمایل پیدا کردن و رفع مشکلات احتمالی در ارائه خدمات حمایت یکی از شتاب‌دهنده‌ها یا سرمایه‌گذاران فراوان حوزه کسب وکار آنلاین را جذب کرد. خوشبختانه در سال‌های اخیر نمونه‌های موفق کسب وکارهای آنلاین آنقدر زیاد و متنوع است که بررسی نحوه شکل‌گیری و توسعه آنها گاهی آدم را شگفت‌زده می‌کند. مسیر توسعه آنقدر جذاب و هیجان‌انگیز است که به نظرم هیچ حیطه و زمینه‌ای به اندازه حیطه آنلاین نمی‌تواند مسیر توسعه را به این سرعت و صلابت ادامه دهد. از طرف دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی به این نتیجه رسیده‌اند که با یک سرمایه‌گذاری به مراتب پایین‌تر از حوزه‌های فیزیکی می‌توانند درآمد و موفقیت به مراتب بیشتری را در بازار کسب کنند. این مساله خود نوید آینده‌ای به مراتب جذاب و روشن‌تر را به جوانان و علاقه‌مندان بازار کسب‌وکار آنلاین می‌دهد.

تحصیلات آکادمیک در حوزه کارآفرینی چقدر نقش‌آفرین است؟

قطعا عامل اصلی موفقیت من تحصیلاتم بود. شاید بنده برخلاف خیلی‌ها اگر هر موفقیت و پیشرفتی داشتم قطعا عامل اصلی آن تحصیلات و دید و نگرشم به بازار کسب‌وکار آنلاین بود. بنابراین به نظرم دانشگاه به‌طور غیر‌مستقیم نقش زیادی در شکل‌گیری شخصیت اجتماعی، نگرش مهندسی و تجاری و دیدگاه شما نسبت به کسب‌وکار و جامعه دارد و همیشه از این بابت خودم را مدیون دانشگاه به‌خصوص دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق می‌دانم. امیدوارم بتوانم در آینده دین خودم را به دانشگاه آزاد اسلامی نراق ادا کنم و دانشگاه هم از این پتانسیل نهفته در خود که همین فارغ‌التحصیلان و متخصصان رشته‌های مختلف است نهایت بهره و استفاده را ببرد.

برنامه آینده‌تان چیست؟

قطعا برنامه کوتاه‌مدتم ایجاد شتاب‌دهنده‌ای در حوزه آموزش و پژوهش با حمایت ارگان‌ها و سازمان‌های وابسته است. اعتقاد دارم با ایجاد چنین مرکزی می‌توان تعداد قابل‌توجهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را در مسیر تعالی علم و دانش به کار گرفت. امیدوارم با حمایت مسئولان و سازمان‌ها بتوانیم این مهم را انجام دهیم.

طی این سال‌ها، آیا احساس شکست هم کرده‌اید؟

طی این سال‌ها بسیار شکست خورده‌ام ولی هیچ‌گاه احساس شکست و ضعف نکرده‌ام چون اعتقاد داشتم می‌توانم موفق شوم و در مسیر پیشرفت قرار بگیرم. هر زمان که احساس شکست کرده‌ام با قدرت و توان بیشتری برای موفقیت تلاش کرده‌ام.

با توجه به راهی که تاکنون طی کرده‌اید، چه توصیه‌ای برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جویای کار دارید؟

توصیه‌ای که می‌توانم بکنم این است که ما فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باید با تمام توان در راستای ایجاد شغل و کمک به دیگر اقشار جامعه تلاش کنیم. قطعا انتظار مسئولان هم همین است؛ نه اینکه تنها در جست‌وجوی شغل باشیم. گاهی یک ایده ساده می‌تواند چند نفر را به کار گیرد. امیدوارم مسئولان هم تا حد توان از جوانان در این مسیر حمایت کنند تا روزی شاهد هیچ بیکار تحصیلکرده‌ای نباشیم و هیچ گاه دانشجویان نگران آینده و شغل‌شان نباشند.

 

 


توصیه های تندرستی برای پشت میز نشین ها


پشت میز
 

ماهیت برخی شغل‌ها به گونه‌ای است که فرد باید ساعت‌ها پشت میز بنشیند و این در صورت رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب سبب چاقی و بیماری‌های مرگبار می‌شود.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند نشستن بیش از حد می‌تواند سبب جمع شدن و افزایش میزان چربی در ناحیه دورکمر شود.تجمع چربی در این ناحیه سبب ابتلای افراد به بیماری های قلبی عروقی، حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت، چاقی، سرطان روده و مشکل‌هایی از این دست می‌شود.

افراد در شغل هایی همچون مدیریت، برنامه نویس رایانه، منشی و رئیس دفتر، کارمند، محقق، اپراتور و پاسخگوی تلفن، خلبانی، پزشکی و سایر شغل‌هایی که نیاز به کار با رایانه و پشت میزنشینی برای ساعت‌های طولانی دارند دچار چاقی در ناحیه دور کمر می‌شوند.

سلول‌های چربی در اطراف کبد، پانکراس و کلیه قرار دارند و بر اثر نشستن بیش از اندازه تعداد آن‌ها زیاد و فرد دچار چاقی می‌شود، چاقی در ناحیه شکم حالتی متراکم دارد و بسیار سخت از بین می‌رود و نیاز به ورزش زیاد، تحرک بالا و رعایت رژیم غذایی ویژه دارد.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت در طول روز بیشتر ایستاده کار کنند و اگر مجبور به نشستن پشت میز برای کار با رایانه یا نوشتن هستند پس از هر 2ساعت نیم ساعت راه بروند یا ایستاده کار کنند.

تمرین‌های ورزشی مختلفی برای حفظ سلامت افرادی که زیاد می‌نشینند و کارمندان وجود دارد و انجام منظم آن‌ها می‌تواند سبب سلامت و کاهش خطر‌های نشستن برای مدت زمان طولانی شود.

پژوهش درباره جمع شدن چربی در اطراف کمر به دلیل نشستن بیش از اندازه به وسیله دانشمندان دانشگاه لستر انگلستان انجام شده است.

نشستن بیش از اندازه همچنین سبب ترشح هورمون کورتیزول- استرس در بدن می‌شود که از جمله عارضه‌های جانبی ترشح این هورمون چاقی است.

چربی احشایی نوع خاصی از چربی در بدن است که در اطراف ارگان‌های مختلف بدن وجود دارد و برای حفظ سلامت بدن لازم است، اما تجمع سلول‌های چربی سفید ناشی از پرخوری یا کم تحرکی سبب افزایش بیش ازحد مولکول‌های چربی و چاقی موضعی در بدن افراد می‌شود.

کارشناسان میزان ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته را برای حفظ سلامت بدن مفید می‌دانند که شامل ورزش‌های هوازی، کششی، ورزش با توپ و وسایل ورزشی است.

محققان دانشگاه لستر این نتیجه‌ها را با اسکن بدن ۱۲۴ داوطلب که در آستانه ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی عروقی بوده اند به دست آورده اند، بیشتر این افراد دارای توده چربی در اطراف کمر و شکم خود بوده اند و به میزان کافی ورزش نمی‌کردند.

کارشناسان برای لاغر شدن و تناسب اندام توصیه می‌کنند افراد توجه ویژه‌ای کنترل استرس خود داشته باشند، بررسی‌ها نشان می‌دهند میزان استرس افراد در اوایل روز بیشتر است، به همین دلیل برای کاهش استرس ورزش درساعت‌های اولیه روز توصیه می‌شود.

با مصرف به اندازه کربوهیدرات ها، چربی، پروتئین و جای دادن میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی، در کنار مثبت اندیشی، یادگیری تکنیک تنفس عمیق، ورزش، نفس کشیدن دیافراگمی و پرهیز از خوردن بیش از اندازه شیرینی و مواد قندی می‌توانید از تناسب اندام خوبی برخوردار شوید.

منبع: بهداشت نیوز


10 ویژگی مدیـر خوب از نگاه بیل گیتس


 

این موضوع کمی چالش انگیز است؛ چرا که نیازمند رویکردهای متفاوتی بسته به زمینه فعالیت است. برخی اوقات اختصاص دادن یک دفتر کار مجزا به کارمندان، موجب افزایش سود بنگاه می شود. برخی اوقات با انتقال کارمندان به یک محیط باز می شود سود را افزایش داد.

247688_680.jpg

اخیرا مقاله ای به چاپ رساندم با عنوان ۱۰ ویژگی یک کارمند خوب که بسیاری را ترغیب کرد درباره مشخصات یک مدیر خوب کنجکاو شوند. هرچند یک فرمول جادویی برای مدیریت مناسب و کارآمد وجود ندارد؛ ولی چنانچه شما در موقعیت یک مدیر هستید ممکن است با دانستن این چند نکته موثرتر عمل کنید.

۱- زمینه کاری خود را از روی قکر و دقیق انتخاب کنید: کاری را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید. وقتی به کارتان علاقه ندارید بعید است بتوانید برای سازمان خود سودآور باشید. این موضوع درباره کارمندان نیز صدق می کند.

۲- با دقت استخدام کنید و از اخراج کردن نهراسید: شما نیاز به یک گروه قوی دارید؛ چرا که یک گروه کاری متوسط هر قدر هم که خوب مدیریت شود، نتیجه عملش قطعا متوسط خواهد بود. یک خطا ممکن است برای یک فرد شکست بزرگی به حساب نیاید و مدیر نیز بتواند وی را در سمتی که دارد ابقا کند؛ چرا که عملکرد وی آنقدرها هم ناگوار نبوده است؛ ولی یک مدیر خوب جایگزینی برای این فرد انتخاب می کند یا او را به جایی منتقل می کند که عملکرد شخص در آن بدون عیب و نقص باشد.

۳- محیط کار را مولد و سودآور کنید: این موضوع کمی چالش انگیز است؛ چرا که نیازمند رویکردهای متفاوتی بسته به زمینه فعالیت است. برخی اوقات اختصاص دادن یک دفتر کار مجزا به کارمندان، موجب افزایش سود بنگاه می شود. برخی اوقات با انتقال کارمندان به یک محیط باز می شود سود را افزایش داد. بعضی مواقع باید از محرک های مالی برای سودآور کردن بنگاه استفاده کرد. در یک دیدگاه کلی استفاده از ترکیبی از این رویکردها می تواند اثربخش باشد. عاملی که تقریبا همیشه سودآوری را افزایش می دهد ارائه یک سیستم اطلاعاتی است که به کارمندان کمک کند تا در جریان امور قرار گیرند. زمانی که من در حال پایه ریزی مایکروسافت بودم، تصمیم گرفتم محیطی ایجاد کنم که درآن برنامه نویسان پیشرفت داشته باشند. من شرکتی می خواستم که در آن مهندسان علاقمند به کار باشند. می خواستم فرهنگ سازمانی ایجاد کنم که آنها را تشویق کند با هم کار کنند، ایده های خود را درمیان بگذارند و انگیزه خود را در آن حفظ کنند. چنانچه خودم مهندس نرم افزار نبودم هرگز نمی توانستم به چنین هدفی دست پیدا کنم.

۴- تعریف مشخصی از موفقیت داشته باشید: برای کارمندان خود به طور شفاف توضیح دهید موفقیت از نظر سازمان چیست و آنها چگونه می توانند دستاوردهای خود را ارزیابی کنند. اهداف باید واقع گرایانه انتخاب شوند. زمان بندی پروژه ها باید توسط افرادی تنظیم شود که خود درانجام آن دخیل هستند. کارمندن ممکن است موعدهای کاری و برنامه زمان بندی که دوستانه در بین خودشان تعیین شده باشد را بپذیرند؛ ولی نسبت به زمان بندی تحمیل شده از مدیریت که با واقعیت کاری آنها هماهنگی ندارند واکنش نشان دهند. تعریف اهدافی که برای سازمان قابل دسترسی نباشند باعث از بین رفتن شالوده سازمان می شوند. در شرکت من، علاوه بر جلسات منظم گروه های کاری و جلسات یک نفره بین مدیران و کارمندان، ما به طور منظم گردهمایی هایی داریم و توسط ایمیل مرتبا با کارمندان در ارتباط هستیم و آنچه توقع داریم به آنها اطلاع می دهیم. چنانچه یک مشتری محصولات یک شرکت دیگر را انتخاب کند ما موضوع را بررسی می کنیم. به کارمندان می گوییم که «دفعه بعد این ما هستیم که باید برنده باشیم. برای این کار چه چیزهایی نیاز داریم؟» پاسخ به این سوالات به ما کمک می کند تا تعریف مشخصی از موفقیت داشته باشیم.

۵- برای اینکه یک مدیر خوب باشید باید کارمندان خود را دوست داشته باشید و بتوانید ارتباط مناسبی با آنها برقرار کنید. این موضوعی نیست که بتوانید درباره آن به دیگران دروغ بگویید و نقش بازی کنید. چنانچه از ارتباط با کارمندان خود لذت نمی برید، مدیریت آنها بسیار دشوار خواهد بود. باید بتوانید در سازمان خود زمینه گسترده ای از ارتباطات را فراهم آورید. شما به ارتباطات نیاز دارید نه لزوما ارتباط دوستانه شخصی. شما باید بتوانید افراد را ترغیب کنید تا به شما اطلاع دهند در سازمانتان چه می گذرد و بازخورد تصورات افراد درباره سازمان و نقش شما در آن را به اطلاعتان برسانند.

۶- توانایی های کارمندان خود را به گونه ای توسعه دهید که وظایف خود را بهتر از آنچه شما می توانید انجام دهند. مهارت های خود را به آنها منتقل کنید. این موضوع هدفی مهیج خواهد بود ولی همزمان ممکن است برای مدیران نگران کننده باشد که موقعیت خود را به واسطه این امر در خطر ببینند. چنانچه این موضوع شما را نگران می کند از مدیر مافوق خود سوال کنید «چنانچه من فردی را آموزش دهم که بتواند کارهای مرا به خوبی انجام دهد آیا شرکت جایگاه برتری برای من خواهد داشت؟» بسیاری از مدیران با ذکاوت دوست دارند ببینند که کارمندانشان مسوولیت های خود را توسعه دهند چرا که این امر باعث می شود مدیران از به عهده گرفتن و درگیرشدن در بعضی مسائل محفوظ بمانند. کمبود فرصت شغلی هیچ گاه برای یک مدیر خوب به وجود نمی آید. جهان تعداد نامحدودی کار دارد که باید به انجام برسد.

۷- دلگرمی ایجاد کنید. برای کارمندان خودبه طور واضح مشخص کنید که در صورتی که امور به طور مناسب انجام شوند تنها مدیران نیستند که از نتیجه آن بهره مند می شوند. به کارمندان خود حس اهمیت در مورد کاری که بر عهده دارند را انتقال دهید. به آنها نشان دهید که برای شرکت و مشتریان مهم هستند.

۸- مسوولیت پروژه ها را خود بر عهده بگیرید. شما باید مسوولیت های بیشتری علاوه بر ارتباط صرف داشته باشید. آخرین چیزی که کارمندان ممکن است به آن احتیاج داشته باشند مدیری است که به کارهای غیر مهم و فرعی می پردازد. در خلال زمان سعی کنید ثابت کنید که شما نیز دستی در کار دارید. یکی از وظایفی که برای کارمندان جالب نیست را به عهده بگیرید و از آن به عنوان نمونه ای برای کارمندان خود استفاده کنید تا دریابند چگونه می توان با چالش ها روبه رو شد.

۹- هیچ گاه در تصمیم خود تجدید نظر نکنید. از زمان و فکر خود به طور مناسب استفاده کنید تا تصمیم قطعی خودرا به طور مناسب در همان بار اول بگیرید و دیگر به آن برنگردید. چنانچه جزو افرادی باشید که یک مساله را مدت ها باز نگه می دارند این امر باعث می شود که نه تنها در کار مدبر اجرایی خود خلل وارد کنید بلکه خودتان نیز به مدیری تبدیل می شوید که نمی تواند در زمان مناسب و همان بار اول تصمیم گیری کند. کارمندان از رهبری که قاطعیت ندارد بیزارند. با وجود این، منظورم این نیست که باید درباره هرچیزی در لحظه تصمیم بگیرید یا اینکه اگر تصمیمی گرفتید هرگز در آن تجدید نظر نکنید.

۱۰- کارمندان خود را آگاه سازید که باید رضایت چه کسی را تامین کنند. شاید این فرد شما باشید، شاید مدیر فنی شما باشد یا ممکن است فرد دیگری باشد که برای شما کار می کند. اگر کارمندان شما با خود بگویند «آیا من باید رضایت این فرد را جلب کنم یا فرد دیگری را» شما در حال فلج کردن سازمان خود هستید. در این حالت به نظر می رسد که کارمندان نمی توانند اولویت ها را در شرکت مشخص کنند.

من هرگز ادعا نمی کنم که این ۱۰ رویکرد تنها روش هایی هستند که مدیران باید در مدنظر قرار دهند. ممکن است بسیاری راه های دیگر نیز وجود داشته باشد؛ ولی این ۱۰ ایده هم ممکن است به شما کمک کند که کارمندان خود را به خوبی مدیریت کنید.